Billeasing i kraftig modvind

Stigende benzinpriser og en generel opbremsning i økonomien rammer nu også leasingmarkedet. Efterspørgslen på brugte biler er faldet, og når en billeasingaftale ophører, står leasingselskaberne tilbage med en bil til en værdi væsentligt under, hvad man forventede, da bilen blev leveret to-tre år tidligere, da leje-aftalen blev indgået.

»Vi taber på nogle biler, men tjener stadig på andre. Vi er meget tæt på et rundt nul. Jeg tror ikke, vi kommer til at tjene penge,« siger salgsdirektør for Nordania Leasing, Henrik Rohmann-Sønderby.

 

Det er specielt de større biler i mellemklassen, der er faldet i værdi, og det er et stort tab, når en bil som Ford Mondeo, der efter en tre-årig aftale kommer retur.

Samtidig kører mellemklasse-biler ikke så langt på literen, og det trækker ligeledes værdien ned i en tid, vor benzinpriserne stiger, og miljøvenlighed er på den politiske dagsorden.

Henrik Rohmann-Sønderby vurderer, at værdien på mellemklasse-bilerne gennemsnitligt er faldet med 10.000 kr.

Værre ser det ud for det amerikanske marked. Business Week vurderer, at industrien alene i år vil tabe 4,7 mia. dollar (22,5 mia.kr.) på salget af tidligere udlejede SUV’er. I USA vil omkring 800.000 SUV’er nemlig blive tilbageleveret i år efter tre års udlejning.

Skrevet af Hanne Aaen Lassen