Bilpendling over Øresundsbron stiger

graensekontrolStigningen kan delvist tilskrives grænsekontrollerne, selv om konsortiet oplevede en vækst i bilpendling allerede inden de blev indført.

For bilister har kontrollerne betydet ID-kontrol i betalingsanlægget. Det kan i myldretiden medføre kødannelser, men sjældent på mere end 10 minutter. For togpendlerne har konsekvenserne været mere langvarige.

På Øresundsbron har man de seneste år, altså før grænsekontrollen, haft stigning i pendlertrafikken. Til og med juli lå den på 4% sammenlignet med samme periode 2015.

”Tilbagegangen er vendt, og det skyldes først og fremmest, at arbejdsintegrationen har fået fart på igen”, siger Karsten Längerich, chef for fritid og pendling i Øresundsbro Konsortiet.

Efter sommeren er pendlertrafikken øget endnu mere. I august og september steg den med 8% i forhold til de samme måneder 2015. Det indebærer, at antallet af pendlerpassager pr døgn er steget fra cirka 6.000 til 6.500. Karsten Längerich regner med, at mindst halvdelen af stigningen har med grænsekontrollerne at gøre.

”Lejebiler, busser og taxa er steget siden indførslen af grænsekontrol. Vi tror, at det er virksomheder, som på forskellige måder hjælper deres ansatte, som bor i Sverige. Vi tror også, at flere tager taxa til eksempelvis lufthavnen i Kastrup”.