Birdstrikes anerkendt som ’ekstraordinær omstændighed’

Forsinkede passagerer er ikke berettigede til kompensation for forsinkelsen, hvis årsagen er birdstrikes, lyder det fra EU-domstolen.

Ifølge EUs regler om kompensation til passagerer ved flyforsinkelser hedder det blandt andet, at passagererne ikke er berettigede til kompensation, hvis der har været tale om ’ekstraordinære omstændigheder’. Det er angiveligt de situationer, hvor en forsinkelse eller aflysning er uden for flyselskabets kontrol.

Sagen, der netop er afgjort ved EU-domstolen, handlede om to tjekkiske passagerer, Marcela Peskova og Jirí Peska, som hver krævede 400 Euro fra Travel Service AS, der driver ’Smartwings’. Deres flyvning fra

Bourgas i Bulgarien til Ostrava i Tjekkiet blev forsinket i fem timer efter et birdstrike.

Dommeren ved EU-retten i Luxembourg konkluderede: “Flyselskabet kan ikke forpligtes til at tage forholdsregler, som ville tvinge dem til at acceptere utålelige tab”.

Dommeren bestemte, at sådanne begivenheder var ‘ekstraordinære’, hvorfor flyselskaber ikke skal kompensere passagererne for forsinkelser på denne baggrund.

x

Læs Også

Billund Lufthavn frem igen

Små 160.000 rejsende benyttede lufthavnen i maj.

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.