BMI rasende over BAs forsinkelse

BAA, der ejer og driver Heathrow og British Airways har udsat flytningen af Bas langdistanceflyvninger fra Terminal 4 til Terminal 5 fra slutningen af april til juni. Den beslutning har en domino-effekt på flere måder. Skyteam-medlemmer som Delta Air Lines, Continental og Northwest Airlines havde i detaljer forberedt deres flytning til Terminal 4 – hvilket nu er umuliggjort.

BMI bliver i Terminal 1, som skal moderniseres og skifte navn til Heathrow East. Imidlertid mener flyselskabet, at forsinkelserne i- og omkring T5 betyder forsinkelser omkring åbningen af den moderniserede terminal.

En rasende Nigel Turner – CEO for BMI – siger, at der er tale om en helt urimelig beslutning, som er gennemført af BAA og BA i fællesskab uden hensyn eller forhandling med de øvrige involverede flyselskaber. Han mener, at den udsatte flytning vil påvirke  omkring 50 andre flyselskaber, der benytter Heathrow.

”Hele programmet og tidsskemaet for terminalflytningerne blev udarbejdet i fællesskab og de har alle planlagt flytningerne i henhold til de oprindelige planer. BAA og BA har demonstreret total mangel på hensyn til alle andre flyselskaber og deres passagerer for at løse egne problemer med manglende planlægning”, siger han.

En talskvinde for Skyteam siger, at alliancen er skuffet over BAs og BAAs beslutning om udsættelse af BAs flytning og vurderer lige nu effekten for de enkelte selskaber, så man kan reducere påvirkningen for selskabernes kunder.

Skrevet af web-redaktionen