Boeing fremlægger plan for B737 afløser

wingletPlanerne går ud på at udvikle et helt nyt fly med nye motorer og formentlig bygget af kompositmaterialer. Det nye fly skal afløse Boeing 737 MAX i 2030.

”Flyet bliver en smule større end 737, mens udseendet ikke vil ændre sig dramatisk”, siger Boeings CEO Jim McNerney. Han tilføjer, at den nye flytype blandt andet udvikles på grund af stigende konkurrence fra mindre flyproducenter.

Det gælder Kinas COMAC der med udviklingen af sin C919 tager konkurrencen op med B737 og Airbus A320. C919 ventes præsenteret i slutningen af 2015. Det gælder også russiske MS-21 og den lidt mindre Bombardier CSeries.

”B737 MAX er en ’renoveret’ version af den nuværende 737 med nye motorer og aerodynamiske ændringer, men det er ikke et nyt fly. Det er til gengæld det fly, vi vil søsætte i 2030. Det vil dog bygge på de erfaringer, vi har opnået gennem udviklingen af 737 og konstruktionen af B787 Dreamliner”, siger koncernchefen.

x

Læs Også

Billund Lufthavn frem igen

Små 160.000 rejsende benyttede lufthavnen i maj.

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.