Boeing skal passe Norwegian-fly

norwegian B787 dreamliner 2LUFTFART: For ikke at have for mange flymekanikere, vil Norwegian abonnere på Guld-service fra Boeing til at håndtere sine B787 Dreamliners og kommende B737 MAX. Boeing har allerede hangar i Københavns Lufthavn.

Den nye aftale mellem Boeing og Norwegian er den hidtil største af sin art, oplyser Boeing. Norwegian starter sin tekniske Boeing-service, GoldCare, når selskabet fra maj næste år modtager de første af 108 bestilte Boeing B737 MAX – service-aftalen strækker sig frem til 2034. Herefter skal Boeing stå for teknisk vedligehold af flyene. I forvejen har Norwegian samme vedligeholds-aftale for sine Boeing B787 Dreamliners.

“Vi har de seneste fire år samarbejdet med Boeing om GoldCare for vores Dreamliners – og vores operationelle effektivitet har aldrig været bedre,” siger Norwegians koncernchef, Bjørn Kjos, og tilføjer: ”Vi har stor tiltro til, at vi kan opnå det samme med vores kommende flåde af B737 MAX.”

Med GoldCare-service leverer Boeing operationel støtte inden for flyvedligehold, flymekanikere og reservedele. Og med GoldCare kan Norwegian begrænse antallet af direkte ansatte flymekanikere. I dag har 60 kunder og flyselskaber verden over Boeings GoldCare-service for 2.200 fly.

I 2015 åbnede Boeing eget flyværksted i Københavns Lufthavn – det første i Norden. Boeing har lejet sig ind i Hangar 243 i Københavns Lufthavn Syd. Hangaren er forbeholdt Boeings Guld-kunder, og det er Norwegian ene om at være i regionen.

Hangaren, hvor Boeing nu residerer, åbnede i 1989, opført af daværende Sterling Airways. Den er siden blevet udvidet, så der f.eks. kan være en Boeing 747 jumbojet i den – eller en af Norwegians B787 Dreamliners.

Hangaren er en del af Boeing Commercial Aviation Services, og betegnes som et såkaldt MRO-værksted (Maintenance, Repair and Overhaul), der tilbyder vedligeholdelse, reparation og eftersyn af Boeing-fly. Boeing er ansvarlig for koordinationen, ligesom Boeing har ansvaret for arbejdsprocesser og ingeniørarbejdet.