Boeings ansatte siger nej til kontrakt

Boeing 747-8Det blev en klar afvisning, da 67% af de ansatte hos Boeing i delstaten Washington sagde nej til at indgå en otteårig kontrakt på produktion af Boeings kommende 777x.

Kontrakten ville ifølge Boeing betyde omkring 20 års beskæftigelse, men indeholdt samtidig en afskaffelse af pensionsordning og en forhøjelse af bidraget til sygdomsforsikring.

Beslutningen betyder, at Boeing nu vil søge at få produceret 777x i stater, hvor fagforeningen ikke har indflydelse. Det gælder for eksempel kompositvingerne, hvor flyproducenten allerede har fået et tilbud fra Japan.

“Vi er yderst skuffede over resultatet af fagforeningens afstemning”, siger chefen for Boeings kommercielle flyproduktion Ray Conner. ”Uden de pågældende besparelser i ansættelsesforholdet, er vi nødt til at gå i gang med at finde læsninger andre steder”.

Tom Wroblewski, chef for fagforeningen, der har overenskomnst for de 31.000 ansatte hos Boeing i og omkring Seattle, hvor det hele startede, regner ikke med, at Boeing kan se bort for den mængde erfaringer, der er samlet hos virksomhedens ansatte.

Boeings CEO Jim McNerney bekræfter, at selskabet vil overveje at flytte produktionen af 777x til en anden stat, men ville ikke diskutere, om den forelagte kontrakt var flyproducentens endelige udspil i sagen.

Alternativerne er fagforeningsfrie South Carolina, hvor man samler B787 Dreamliners og hvor man vil samle de fremtidige B737 MAX.

Boeing kan også lade for eksempel vingerne bygge hos Mitsubishi Heavy Industries i Japan, der i forvejen laver vinger til B787. Selskabet har også faciliteter i Long Beach, Californien, hvor man bygger det militære transportfly C-17, som snart går ud af produktion.