De kommende 20 år forventes verdens flyselskaber at skulle ansætte omkring en million nye piloter og flymekanikere, heraf 208.000 i Europa – størst bliver efterspørgslen i Asien, viser friske beregninger fra Boeing.
Der synes at være gode beskæftigelsesmuligheder for kommende piloter og flymekanikere – og for den sags skyld også kabinepersonale.
Boeing præsenterer hvert år en analyse af behovet for nye piloter og flymekanikere. 2013-udgaven af ”Pilot and Technician Outlook” viser, at, med undtagelse af Europa, har flyfabrikken i forhold til sidste års rapport øget sin vurdering af behovet for nye piloter og mekanikere på markeder verden over.
Alene i Mellemøsten, som er den region i verden med størst vækst hos flyselskaberne, viser Boeings beregninger behov for 40.000 nye piloter og 53.100 flymekanikere og teknikere de kommende 20 år.
“Flyselskabernes flåder vokser og vokser. Boeing arbejder med airlines, myndigheder, flyskoler og andre grupper på området for at gøre uddannelse til pilot og flyteknikere nemmere, så de kan arbejde med de stadig mere højteknologiske fly,” siger Sherry Carbary, vicepræsident hos Boeing Flight Services.
Alene i Mellemøsten forventes der hvert år de næste 20 år at skulle ansættes 2.000 nye piloter og 2.600 flyteknikere.
Boeings forudsigelse for de kommende 20 år viser disse tal for verdens øvrige regioner: Asien/Stillehavsområdet får brug for 192.300 nye piloter og 215.300 teknikere. Europa: 99.700 piloter og 108.200 teknikere. Nordamerika: 85.700/97.900. Latinamerika: 48.600/47.600. Afrika: 16.500/15.900. Rusland og landene i det tidligere Sovjetunionen (CIS): 15.200 nye piloter og 18.000 nye teknikere.