Bureauer kritiseres af ombudsmand

Forbrugerombudsmand Henrik Øe er falder over især to forhold, som han ikke mente var i orden. Nogle bureauer har efter hans mening omgået god markedsføringsskik ved på forhånd at have tilmeldt kunden til frivillige tillægsydelser, skriver business.dk.

  

Juristerne kalder det for negativ aftalebinding og det betyder, at kunderne selv aktivt skal fravælge disse tillægsydelser. Blandt de bureauer, der har fået påtale af disse forhold er Bravo Tours Dansk Folkeferie og  STA Travel.

  

Andre bureauer har ikke overholdt god markedsføringsskik fordi de ikke harorienteret kunderne om, at priserne på hjemmesiden var uden ekspeditionsgebyr, olietillæg m.v. Det strider mod markedsføringslovens §13, der kræver den totale pris oplyst første gang kunden informeres om prisen. Denne praksis blev blandt andet fundet hos Andiamo Rejser, Dansk Bilferie og Europatours.

 

Selskaberne har nu rettet sig efter påbudene, men Forbrugerombudsmanden følger fortsat rejsebureaubranchen med henblik på at sikre de mange brugere gennemsigtighed i priserne.

Skrevet af Flemming Juul