Bycyklen er ’oldnordisk’

Teknik- og miljøborgmester Bo Asmus Kjeldgaard har bedt sin forvaltning om at fremskynde processen, så man kan få sendt de 2.000 bycykler på pension hurtigere end den eksisterende reklamekontrakt stipulerer. Den udløber med udgangen af 2012, skriver politiken.dk.

Fonden Bycyklen i København, driver den eksisterende ordning og kommunen har en kontrakt med AFA JCDecaux, som ligger inde med reklamerettighederne og betaler for driften.

Kim Madsen, der på fondens vegne står for koordinationen af den daglige drift, forstår ikke ønsket om at afbryde samarbejdet før tid, men anser det for mest fair at lade den gældende kontrakt løbe ud.

Enhedslistens Morten Kabell foreslog for to år siden en mere tidssvarende model, og Borgerrepræsentationen modtog forslaget særdeles positivt.

København var i 1995 først med bycyklen, men siden er idéen taget op i 30 storbyer verden rundt – som regel dog med betydeligt forbedret teknologi som i London, hvor bycyklen har elektronisk lås og LCD display ved vejledning på fem sprog. Her koster bycyklen fem pund om dagen.

Uanset kontraktforhandlingerne kan København vente nye cykler i 2013. En konkurrence om den nye bycykel i Købenavn resulterede i 127 forslag, hvoraf to blev udpeget som inspiration til, hvordan den nye bycykel skal være.

Skrevet af Flemming Juul