EU vildleder forbrugerne

Sterlings punktlighed var i februar lavere end normalt, primært pga. vejrforholdene, specielt den megen sne, der gav kaos i europæiske lufthavne.



”Ved de mange flyforsinkelser sidst i februar, fik vi en smagsprøve på de nye EU-regler om kompensation til flypassagerer. Mange flypassagerer henvendte sig med en forventning om kompensation pga. forsinkelsen – men det er ikke tilfældet ved force majeure,” siger Sterlings kommercielle direktør, Stefan Vilner, og fortsætter:



”EU-kommissionens information om den nye lovgivning er dybt misvisende og giver flypassagererne falske forhåbninger. Direktivet om kompensation er en enorm belastning for flyselskaberne og vil givet føre til mange kedelige konfrontationer i tiden fremover.”



EU’s nye, udskældte direktiv om flypassagerers rettigheder trådte i kraft 17. februar i år.



I februar havde Sterling lige under 117.000 gæster til sine skandinaviske og sydeuropæiske destinationer, en fremgang på 19 % i forhold til februar 2004. Samlet er Sterlings passagertal steget knapt 25 % i årets første to måneder. Sterlings udnyttede sædekapacitet – kabinefaktoren – var i februar 81%.

Skrevet af