Københavns turisme får længe ventet tilladelse

Udendørsbannere der fortæller om bl.a. kulturbegivenheder bliver snart en del af bybilledet i København. I tre år har Wonderful Copenhagen kæmpet for at få tilladelse til, at offentlige kulturinstitutioner må annoncere på udendørsbannere. Første gang bannerne tages i brug, bliver formentlig til Copenhagen Music Week i november.



Når Københavns nye musikfestival Copenhagen Music Week holdes for første gang i november, bliver den formentlig annonceret på udendørsbannere i hovedstaden.

Det er Wonderful Copenhagens mål, efter at Københavns Borgerrepræsentation har givet tilladelse til, at offentlige kulturinstitutioner må formidle begivenheder på udendørsbannere på strækninger, indfaldsveje og knudepunkter i det indre København.



Brugen af udendørsbannere i kommunikationen af kulturbegivenheder har i tre år været et stort ønske hos Wonderful Copenhagen.



”Andre storbyer som Barcelona, Chicago, Göteborg og New York tager visuelle virkemidler i brug, når de skal kommunikere byens kulturelle tilbud. Derfor har vi gennem længere tid arbejdet tæt sammen med Vej & Park, om at få tilladelse til at bruge udendørsbannere. Den har vi nu fået. Det er kolossalt vigtigt, at København kommunikerer til sine borgere og besøgende, at den har en levende og alsidig kulturscene. Ellers risikerer vi at ligne en hvilken som helst soveby, hvor grillbaren kun holder åbent om søndagen,” siger Peter. J. Hansen, udviklingsdirektør i Wonderful Copenhagen.



Tilladelsen til udendørsbannerne kommer samtidig med at Københavns overborgmester, Ritt Bjerregaard, og teknik- og miljøborgmester Klaus Bondams nye udspil ‘Gang i København’ – om at gøre hovedstaden til en mere levende kulturby.

Initiativet skal med afgiftslettelser, afbureaukratisering og direkte adgang til det offentlige rum gøre hverdagen nemmere for kreative mennesker og virksomheder, der ønsker at bruge byen som scene for kulturprojekter, koncerter, til at opstille boder eller ophænge bannere.



Brugen af udendørsbannerne tilbydes indtil videre kun kommunale og statslige kulturinstitutioner uden kommercielt sigte, samt arrangører af mega-kulturbegivenheder, der har betydning for hele byen. Det er derfor ikke hvem som helst og hvad som helst, der kan annonceres på de nye bannere, oplyser WoCo.

Skrevet af