Sterling vurderer interline-aftaler og siger nej til GDS

Svaret på at opretholde de såkaldte interline-flyvninger er ”muligvis,” mens det er klart ”nej” til at optræde i reservationssystemerne. Det siger Sterlings kommercielle direktør, Stefan Vilner (billedet), til Take Off.



Interline-aftaler er f.eks. når Maersk Air samarbejder med Lufthansa om Lufthansa-passagerer på Maersk-ruten Billund – Frankfurt, med Air France på Billund – Paris eller KLM på Billund – Amsterdam.



Om disse interline-aftaler siger Stefan Vilner:

”Vi regner på det. Kan vi tjene penge på dem, ville det være tåbeligt at lukke guldgruber – men giver de underskud, er vi ikke interesseret. Vi har ikke råd til at noget, vi ikke tjener på. Men indtil videre er det business as usual, vi overtager først nøglerne til Maersk Air om et par måneder – og piller ikke ved noget inden da.”



Til gengæld er det et stort Nej til at Sterling fremover vil være i reservationssystemerne, de såkaldte GDS’er, som Maersk Air er det.



”Sterlings forretningsmodel er baseret på direkte distribution, herunder en stor del via rejsebureauerne. Men for distribution via GDS må rejsebureauerne ud af stenalderen og ind i det 21-århundrede. Vi vil hellere tilbyde bureauerne smarte løsninger end betale til et parasitselskab, som skal have en bid af kagen. Det koster for meget at være med og vi vil have fuld kontrol med vores billetter,” siger Vilner.



”Sterlings nye, aggressive ejere vil skabe mere interesse om at rejse. At vi overtager Maersk Air betyder ikke, at vi monopoliserer og hæver priserne – for det vil åbne for andre,” siger Sterlings kommercielle direktør og tilføjer:



”Nu får vi kontrol over en større volumen, men vil kigge på hver enkelt rute for at se, om den tjener penge. F.eks. flyver både Sterling og Maersk Air i dag fra København til Malaga, Alicante, Nice osv.”



”Det står klart, at vi reducerer betjeningen af København omkring 10%. Lufthavnen er for dyr og vi tjener flere penge i andre lufthavne i Skandinavien. Ligeledes har vi udskudt lavprisruterne til USA, nu skal vi bruge tid på overtagelsen af Maersk Air – men vi har søgt trafikrettigheder til USA,” siger Stefan Vilner.



HB

Skrevet af