Kinesisk turisme i fremgang

Det samlede turisttal i landet er ved hjælp af en ny kinesisk middelklasse nået op på 125 mio., og der sker nu en meget stærk satsning på turismen i den vestlige del af landet med investeringer i mellemklassehoteller, naturrejsemål og aktiviteter.

Den kinesiske turistindustri ventes at omsætte for over 700 mia. kr. i år, hvor 70 pct. kommer fra kinesere fra fastlandet. Dermed står udenlandske rejsebureauer i en situation, hvor de skal kunne betjene kinesere lige så vel som udlændinge, og da de har vidt forskellige turistinteresser, stiller det store krav til de udenlandske bureauer. Investeringsrådgivere råder investorer til at satse på turistbranchen, luksusmarkedet og underholdningsaktiviteter, efter at der er ved at være en vis mætning i industrien og på byggemarkedet.

Det er især de uspolerede landsbyer i skønne landskaber, de tiltrækker turister, primært fra Kina, Sydkorea og Japan, men efterhånden kommer der også amerikanere og europæere til de fjerntliggende landsbyer.
Turismen vokser generelt kraftigt i de naturskønne og ikke-industrialiserede områder i den midterste og sydvestlige del af landet i Guizhou, Guangxi og Yunan.

(Børsen, d. 1. august, 2007)

Skrevet af