Rejsebranchens vagthund

“Beskriv rejsen, som den er, lov ikke mere, end der kan holdes. Kunden køber rejsen efter en beskrivelse i katalog eller på nettet,” siger formand for Rejse-Ankenævnet, landsdommer Otto Hedegaard Madsen, som gæst i Take Off-Stolen.



Årligt behandles cirka 500 sager i Rejse-Ankenævnet. De to største klageområder – som oftest giver helt eller delvist medhold – er “andet hotel end det købte” samt “bureau- og guideservice.”



”En fuldt ud berettiget klage, hvor nævnet giver medhold, er, fx. hvis bureauet ændrer rejsemål; i de lavere grader er det, at bureauet fastholder rejsemålet, men ændrer hotellet. Det ser vi også med alvor på – at man ikke får den forventede indkvartering. De sager synes oplagte, her har bureauet et forklaringsproblem og taber ofte.

Pakkerejseloven indeholder regler til beskyttelse af forbrugeren,” siger Otto Hedegaard Madsen og tilføjer:



”Det andet store klagepunkt er “bureau- og guideservice.” Det kan være hele forløbet fra start til slut. Hvis kunden siger, at bureauet anbefalede en bestemt destination, som skulle være specielt dejlig, fredelig, rolig osv. – og den så ikke er det. Det kan også være, at kunden i lufthavnen møder rejseleder og guider som svigter, det kan ske på udflugter osv.”



Læs interviewet i februar-udgaven af Take Off, der netop er udkommet.

Skrevet af