Canadisk flyfabrik udfordrer Airbus og Boeing

Bombardier CS 300

Verdens fjerdestørste producent af større passagerfly, canadiske Bombardier, er klar med investering på 20 milliarder kroner for at konkurrere med Airbus A320-familien og Boeings modsvarende B737.

Bombardier vil bygge sit hidtil største passagerfly, CS300, med op mod 160 sæder. Også flyfabrikker i Japan, Kina og Rusland prøver at komme ind på dette marked, hvor undersøgelser viser behov for tusindvis af nye fly.

Bombardiers mål er ca. halvdelen af markedet for fly med plads til 100-149 passagerer de kommende 20 år, siger chefen for Bombardier Commercial Aircraft-divisionen, Mike Arcamone. Disse fly har plads til lidt færre passagerer end de modeller, Airbus og Boeing sælger flest af.

Bombardier forventer at påbegynde testflyvninger af CS-serien til juni. Bombardier med hovedkvarter i Montreal er verdens fjerdestørste flyfabrik, kun overgået af Boeing, Airbus og brasilianske Embraer. Bombardier bygger bl.a. mindre regionale jetfly, propelfly samt privatfly.

Bombardiers nye CS-serie er foreløbig planlagt i to versioner, CS100 med plads til 110 passagersæder og en listepris på 62 millioner dollar og CS300 med 130-160 sæder til 71 millioner dollar. Dermed er de på papiret lidt billigere end den nye Boeing 737-model, MAX, og Airbus A319 NEO.

Bombardier har foreløbig bestillinger på 148 CS-fly fra 14 kunder – til sammenligning har Boeing 1.064 ordrer på sin nye model, B737 MAX, mens det tilsvarende tal for Airbus’ neo-fly er 1.440. Neo er en forkortelse for ”New Engine Option.”

Den canadiske flyfabrik forventer at have 300 bestillinger på sine CS-fly fra 20 kunder i midten af næste år, når flyene begynder at blive leveret.