Skandinavien vigtig for australsk turisme

Sidste år havde Australien besøg af 75.000 skandinaver – cirka det halve af det tyske besøgstal. Men efter der er 5 gange så mange tyskere, er procentdelen af skandinaver på besøg ”down under” forholdsmæssigt meget højere.



De tal har ikke undgået opmærksomheden hos Rodney Harrex, europæisk chef for Tourism Australia. Under den store australske fagmesse for rejsebranchen, ATE, som slutter i morgen i Perth, siger han til Take Off:



”Det skandinaviske ankomsttal til Australien var cirka status quo mellem 2006 og 2007. Jeg vil selvfølgelig gerne have flere besøgende, men er tilfreds med, at vi holder skansen i et meget konkurrencepræget miljø – og ikke mindst, at skandinavernes gennemsnitlige forbrug samt længden af deres ophold steg mellem 2006 og 2007. Så det er ikke så meget spørgsmål om volumen, men om forbrug og længde af ophold.”



De skandinaviske turister bruger navnlig de mange oplevelser, Australien giver – frem for at ligge og glo på en strand.

”Og det er endnu en måde, rejsebureauer kan tjene kommission på, netop ved tillægssalg til deres kunder,” siger Rodney Harrex, som også glæder sig over at stigende antal af gen-besøgende skandinaver.



”Af de 75.000 skandinaver, som sidste år var i Australien, havde de 34 % været her før. Det er et imponerende højt tal,” siger Rodney Harrex.



Netop det store salg af rejser har igen fået Tourism Australia til at forhøje sit marketingsbudget for Skandinavien til nu 700.000 australske dollars, ca. 3,5 mio. kr. Pengene bruges til at støtte annoncekampagner, hjælpe rejsebureauer med at blive bedre til at sælge Australien, deltagelse i rejsemesser osv.



”Beløbet er ikke alverden, men vi kan da skabe lidt ”støj” for Australien. Men vi ved også godt, at en rejse til Australien løber op og prismæssigt fx konkurrerer med et nyt køkken eller et andet stort forbrugsgode,” siger chefen for Tourism Australia i Europa.



HB

Skrevet af