Passagerer på sporet af fremtiden

Ny teknologi skal gøre det endnu nemmere at være passager i Københavns Lufthavn fremover. Allerede i dag kan passagererne benytte lufthavnens gratis sms-service og få besked om boarding og andre informationer på mobiltelefonen.



I fremtiden vil der komme flere og mere avancerede tjenester til gavn for passagererne.



Fx kan den nye teknologi præcis fastsætte, hvor brugeren af mobiltelefonen er i lufthavnen – og udregne hvor lang tid det vil tage at gå til den ønskede gate…



Teknologien kan bl.a. også guide den tilmeldte bruger til lufthavnens transfercenter, lounge osv.



For at undersøge de teknologiske muligheder og holdningen til dem får over 10.000 udvalgte passagerer de næste tre år lejlighed til at gøre sig erfaringer med ny serviceteknologi i et forskningsprojekt, der gennemføres i Københavns Lufthavn.



Bag projektet står et nyt dansk konsortium, SPOPOS (Sporingsteknologiske Person og Operatør Services), som udover lufthavnen tæller en række virksomheder og forskningsinstitutioner. Projektet med sporingsbaseret serviceteknologi støttes af Forsknings- og Innovationsstyrelsen med 6,6 mio. kr.



“Projektet vil danne grundlag for udvikling af en række nye tjenester, som vil give passagererne en bedre service og flere valgmuligheder i lufthavnen,” siger marketingchef Henrik Bjørner Søe, Københavns Lufthavn.



Hver dag går 55.000 passagerer gennem lufthavnen i Kastrup. “Vi ved allerede en hel del om passagerernes vej gennem lufthavnen, men en mere detaljeret kortlægning af passagerstrømningen på forskellige dage og tidspunkter vil for eksempel kunne bruges til at forebygge kødannelser, optimere indretningen af terminalerne og udvikle nye forretningsideer,” siger Henrik Bjørner Søe.



Sporingsteknologi kan fx også bruges på messer, i storcentre og forlystelsesparker og på andre områder, efterhånden som den udbredes og accepteres af offentligheden.

Skrevet af