Airbus-fly koster lufthavne dyrt

Både Singapore Airlines og australske Quantas har skåret ned i antallet af passagerer ombord på den nye jumbojet, A-380, så der ikke bliver tale om de 555 passagerer, som det hed i Airbus’ salgsmateriale. Siden flyet blev præsenteret, har verdens rejsemønster ændret sig. Derfor vil de to luftfartsselskaber nu give mere plads og luksus til passagererne på første klasse og businessclass, og samtidig vil de have færre på økonomi-klassen.

Det møder skuffelse i mange af verdens lufthavne, hvor f.eks. Kennedy-lufthavnen i New York og Heathrow Lufthavn i London har investeret milliardbeløb for at kunne tage imod jumbojetten. Airbus’ superfly kræver ekstra brede landingsbaner og såkaldte rulleveje, hvor flyene kører ind i terminalen. Derudover kommer investeringer i nye terminaler og såkaldte gangways, der kan sende passagererne ind og ud ad de nye fly.

Det anslås, at der fremover vil være plads til omkring 450 til 425 passagerer i de nye jumbojetter.

(Børsen, d. 11. september, 2007)

Skrevet af