Charterselskab kan blive første med B787 Dreamliner i Københavns Lufthavn

14. december i år skriver Star Tour-koncernens flyselskab, TUI Nordic, formentlig dansk luftfartshistorie – denne dag har selskabet nemlig første afgang med en Boeing 787 Dreamliner fra Københavns Lufthavn.

Den engelsk-tyske TUI-koncern, der bl.a. ejer Star Tour i Danmark, har bestilt otte B787 Dreamliners. De første leveres fra i år – og 14. december er der første afgang med en B787 fra Danmark, fra Københavns Lufthavn til Den Dominikanske Republik i Caribien.

”Herefter flyver B787’eren hver anden uge frem til april mellem København og Den Dominikanske Republik,” siger salgsdirektør for Star Tour i Danmark, Stig Elling, til standby.dk.

Efterhånden som TUI får flere af de bestilte B787’ere kan andre af selskabets passagertunge ruter fra f.eks. Danmark blive betjent med den nye flymodel på selskabets langruter. B787’erne, der i Star Tours version har plads til 291 passagerer, afløser bl.a. de ældre B767.

”Star Tour forventer også i år mindst 275.000 passagerer fra Danmark, hvoraf de 40.000 skal med vores langruter til bl.a. Caribien og Thailand,” siger Stig Elling.

Målt i passagerer er Star Tour næststørste charterselskab i Danmark, kun overgået af Spies. Blandt Star Tours nyheder i år fra Danmark bliver Menorca og Cap Verde ud af Billund samt Kos fra Københavns Lufthavn.

Star Tour bliver første charterarrangør i Norden, der tilbyder kunderne det nye superfly, Boeing 787 Dreamliner. Flyet regnes som et af verdens mest moderne og brændstofbesparende passagerfly.

Den nye flytype giver en lang række forbedringer for passagererne – bl.a. mere benplads, mindre jetlag pga. forbedret luftfugtighed og tryk i kabinen, bredere sæder, mindre motorstøj i kabinen og lidt kortere flyvetider, oplyser Star Tour.

”Vi foretager en enorm investering i at skifte ud i TUI Nordics, og dermed Star Tours, flyflåde de kommende år med Dreamliner fly. Det kommer til at tage mange år, at tjene investeringen hjem. Men hjem kommer den, for flyet er det mest brændstofbesparende i sin liga, og det er både godt for klimaet og for firmaets økonomi på længere sigt, og selvfølgelig for kunderne,” siger Stig Elling og tilføjer:

”B787 betyder også, at vi kan flyve længere end hidtil uden mellemlandinger. Det åbner op for nye oversøiske muligheder, hvilket passer os godt, idet Star Tour er den største udbyder af oversøiske ferierejser – en position, vi holder fast i, og udbygger.”