City branding i sociale medier

Sociale medier spiller en stadig større rolle i Wonderful Copenhagens internationale branding af København. Det sker dagligt på Facebook og Twitter, men også i blogs – senest gennem en gruppe kinesiske bloggere, der lægger billeder og omtale af København på det kinesiske internet.

På Facebook står Wonderful Copenhagen bag siden VisitCopenhagen, der, ligesom websitet af samme navn, henvender sig til nuværende og potentielle besøgende. På Facebook bliver der dagligt postet nyheder, om den danske hovedstad, som kommer ud til de ca. 33.000 likes.

På Twitter bliver der også postet nyheder dagligt. Her er der fokus på den lange række journalister, der er blandt de 4.000, der følger Wonderful Copenhagen.

Bloggere, der kan have læserskarer på flere millioner, er ofte repræsenteret blandt de over 500 internationale medier, Wonderful Copenhagen årligt er i berøring med.

Blandt de bloggere, Wonderful Copenhagens kommunikationsafdeling var i kontakt med i 2012, var bl.a. 25 fra det boomende turistmarked Kina. I forbindelse med det kinesiske nytår først i februar modtog de en opfølgende hilsen på kinesisk fra Wonderful Copenhagen med smagsprøver på, hvad der kommer til at ske det kommende år.

Kort efter er historier og billedserier om København begyndt at dukke op på de kinesiske blogs.