CO2-panik blandt EU-flyselskaber

I øjeblikket er de i fuld gang med at vurdere hvordan de skal klare de nye regler, som fra 2012 kræver at selskaberne køber CO2-kontrakter i forhold til hvad de udleder. Og flyselskaberne er blandt verdens store forurenere. De forsøger blandt andet at købe såkaldte ”futures-kontrakter”, som måske kan mindske det beløb, de skal betale, når ordningen starter. EU regner med at vedtage reglerne endeligt i 2010.

 

Lufthansa er således i fuld gang med at købe kontrakter, og målet er, ifølge Stefan Mast, der er chef for den afdeling i Lufthansa, der ser på CO2-udslip, at begrænse selskabets årlige udgifter på dette område til 250 mio. euro. Men som han understreger, svarer det til 18 pct. af Lufthansa-overskuddet sidste år. Så der er tale om betydelige omkostninger, som pålægges flyselskabet.

 

Air France-KLM håber ifølge deres miljø-ansvarlige, Bertrand Lebel, at begrænse udgifter til CO-kontrakter til 100 mio. euro. Han baserer det på at der nok skal betales 30 euro per ton der udledes.
De fleste analytikere tror at udgiften væltes over på billet-prisen. Air Berlin har regnet på konsekvenserne for branchen som helhed, og vurderer at det årligt vil koste de europæiske luftfartsselskaber op mod 1,5 milliarder euro.

 

Flyselskaber er vant til at ”hedge” prisen på brændstof, og det, de nu prøver, er at gøre det samme, når det gælder CO2-kontrakterne”, siger Andrew Lobbenberg, der er fly-analytiker hos Royal Bank of Scotland.

Skrevet af Klaus Givskov