Dårligere dansk image

Den seneste undersøgelse, gennemført af Gfk Roper gennem interview af 21.000 personer vérden over, viser, at Danmarks image er gået tilbage fra en plads som nr. 15 til en plads som nr. 16, skriver ugebrevet A4 ifølge business.dk.

 

Det har ikke hjulpet tilstrækkeligt, at regeringen i 2007 og 2008 har investeret godt 200 millioner kroner i markedsføring af landet. På hele fem af samtlige seks målepunkter i undersøgelsen, er det gået dårligere for Danmark.

 

Ifølge studielektor Henrik Merkelsen, fra CBS, skal man ikke tro, at en markedsføringskampagne kan få udlændinge til at mene npget mere positivt. Han mener, vurderingen også bunder i forhold som hvordan det går det danske fodboldlandshold, hvordan danske turister ter sig i udlandet og hvordan vi har ry for at behandle udlændinge i Danmark.

 

I alt er der brugt 412 millioner kroner på den statsfinansierede kampagne for Danmark og der er netop afsat yderligere 207 milliner til formålet. Pengene er blandt andet brugt til Klimakonsortiet, musikfestivalen Spot og Copenhage Film Festival.

 COP15 og IOC-kongressen har ikke nået at få indflydelse på vurderingen af Danmarks internationale image.

Skrevet af Flemming Juul