Århus mister hotelgæster

Umiddelbart lyder 0,6% ikke af meget, men både Odense og København kan prale med betydelig fremgang når det gælder hotelovernatninger.

Samtidig, skriver Århus Stiftstidende, gør det specielt ondt, at især forretningsturisterne svigter Århus.



Traditionelt spenderer en forretningsturist, der bor på hotel, ca. 2.500 kroner i døgnet – syv gange så meget som en ferieturist på en campingplads.



”Udviklingen er en løftet pegefinger til byen. Vi skal passe på ikke at tabe terræn,” siger turistdirektør, Jørgen Hansen fra Visit Aarhus.



Århus sakker bagud pga. byens manglende evne til at markedsføre sig samlet. Der mangler simpelthen fælles fodslag mellem hoteller, attraktioner og butikker.



”Det er ufatteligt vigtigt, at byen markedsføres samlet. Turister rejser sjældent til en by for blot at se én ting,” siger direktør Lise Lyck, Center for turisme og kulturmanagement ved Handelshøjskolen i København til Stiften.



En undtagelse fra denne regel kunne være en koncert med Madonna! Jørgen Hansen har fulgt Horsens’ succes på koncertområdet. ”Jeg havde gerne set Madonna optræde i Århus i stedet for i Horsens,” siger han.

Skrevet af