Kærlighed giver klogt skridt af Venstre-politiker

Venstres ordfører på trafikområdet, Gitte Lillund-Bech, har nedlagt sin post pga. kærlighed. Hun er flyttet sammen med Trafikministeriets departementschef.



Det er næppe nogen særlig god konstruktion på et kontroversielt politisk område. Derfor har Gitte Lillelund-Bech naturligt valgt trafikken fra til fordel for kærligheden.



Helt rigtigt. Habilitet eller mangel på samme kunne ellers hurtigt være blevet et jævnligt tilbagevendende emne, der ville slide på begges troværdighed,



Fremover skal det velbegavede og charmerende ministeremne, der tilhører kredsen omkring partinæstformand Lars Løkke Rasmussen, løse den centrale opgave som formand for Udenrigspolitisk Nævn.



Hun afløses som Venstre-ordfører af Brobys afgående borgmester, Erling Bonnesen, der kom i Folketinget i februar 2005. og inden havde en periode som suppleant.

Erling Bonnesen er en mild fynbo af den slags med en langvarig kommunal indsats i bagagen. Typer som Folketinget gennem generationer har haft glæde af som bindeled mellem lovgivningsmagt og det folkelige Danmark.



Bonnesen er ingen ideolog, men en praktisk politiker, hvis talent passer perfekt på det håndværksprægede trafikområde. Så sent som i sidste uge aftalte Folketingets partier et bredt forlig om jernbanedriften.

Om det flytter Venstres fokus fra Hovedstadens massive trafikproblemer er ikke til at sige.



Erling Bonnesen er kendt for at se over sin egen næsetip.

Nok er han valgt på Fyn og i Vestdanmark, men han har udsyn og ved, at trafik skal få landet til at hænge sammen.



Mere spændende er det, om han formår at formidle visioner omkring den nationale strategi for lufthavnene, flybranchen og rejsebranchens trafikmæssige vilkår.



Det er der ikke mange, der har haft mod til.



Trafikpolitik drejer sig først og sidst om at handle – og ikke kun om at handle den af.

Broer, motorveje og senest tre mia. til jernbanerne er yderst fornuftig politik.

Nu kunne en samlet national plan for luftfarten måske give det nødvendige plan for debat og handling.

Og kære Erling Bonnesen: du må gerne lægge for.


Skrevet af