Danmark vil lokke flere italienere til Jylland

2019/08/defaultmain.jpgTURISME – Køber bare fem pct. af Københavns nuværende italienske ferieturisterne ny pakke med jyske oplevelser, kommer ca. 1.400 italienere videre ud i Danmark.

København er Danmarks største trækplaster – men der er meget andet at se end blot den danske hovedstad.

Derfor skal det gøres nemt for udenlandske turister at rejse til oplevelser i andre byer og kystområderne.

Et samarbejde mellem VisitDenmark, Norwegian, Københavns Lufthavn, Karup Lufthavn og en række jyske kommuner sender italienerne videre til Karup, hvorfra der er let adgang til oplevelser i Jylland.

København har 111.000 italienske ferieovernatninger, men de færreste italienske turister når længere end til Valby Bakke. For selvom italienerne har mod på mere Danmark, har de hidtil selv skulle arrangere bil, tog, fly, bus og færger og med internettet som eneste hjælp til selv at booke hotel og adgang til attraktionerne ude i landet.

Men nu bliver det lettere for interesserede italienere at få flere danske oplevelser end København: De kan nu købe “pakke” med en række jyske oplevelser og overnatningsmuligheder inkluderet, og de kan så flyve med Norwegian til midten af Jylland fra København eller at gøre ophold i hovedstaden for at nyde storbyens oplevelser.

På det italienske marked har der været en pæn interesse for at følge VisitDenmarks oplevelsesruter på nettet, og derfor er italienerne valgt som målgruppe for det nye turismeprojekt.

”Italien er et marked der går frem, trods krisen i Sydeuropa. Italienerne ønsker mange oplevelser, når de er på ferie, og vi har fået henvendelser om, hvor man kan booke de oplevelsesruter, som man kan finde på vores italienske hjemmeside. De var oprindeligt blot tænkt som inspiration, men nu gør vi oplevelserne bookbare og giver italienerne mulighed for at købe pakker med ophold i Jylland eller kombinere oplevelser i København med natur, cykelture, kultur og gastronomi i det jyske,” siger Maria Haugaard Barslund, international projektchef i VisitDenmark.

Seks jyske kommuner er med i projektet, ScopriDanimarca, der startede i maj. Da der generelt er begrænset kendskab til Danmark i Italien, er kampagnen designet som en tretrinsraket med markedsføring over for forbrugerne, italiensk presse og italienske rejsearrangører. Der arrangeres ture med italienske turoperatører til Midt- og Nordjylland for at gøre dem interesseret i at sælge pakkerne til italienske turister, og italienske rejsejournalister skal også til vestkysten.

”Det tætte samarbejde med turistorganisationerne og VisitDenmark er et nyt initiativ, der sigter mod at øge tilgængeligheden for turister til midt- og vestjyske destinationer via Norwegians rute og ”One-Stop-Copenhagen” til Karup Lufthavn,” siger Karups Lufthavnschef, Erik Jakobsen.

VisitDenmarks samarbejde med Karup Lufthavn, Norwegian og de jyske kommuner er det første, hvor ledig flykapacitet på indenrigsruterne bringes i spil i forhold til udenlandske turister. Bliver det en succes, er der mange muligheder for at designe bookbare oplevelsespakker, der kan få væksten i den københavnske turisme til at brede sig videre ud i Danmark, noterer VisitDenmark.

Projektet ScopriDanimarca skal tiltrække storby-italienere med en god økonomi og rejseerfaring. Italienerne har et gennemsnitligt døgnforbrug på 1.161 kr. og ligger på 9. plads over de turister, der omsætter mest i Danmark.

Partnere i det italienske projekt er udover de nævnte også VisitViborg, TurismeSilkeborg, Holstebro Turistbureau, Skiveegnens Erhvervs- og Turistcenter, Morsø Turistbureau og Destination Ringkøbing Fjord.