’Dansk Turisme’ – hvad er det?

thumb_image_20042

Lene Kappelborg.

Turistdirektør Lene Kappelborg fra Turisthus Nord giver her et indspark til turismedebatten i kølvandet på regeringens Vækstplan for dansk turisme, der udkom forleden.

”Fra alle sider fortælles der vidt og bredt om at Danmark er for dyrt. Dette negative selvbillede er nu så godt fortalt, at selv vores gæster har fået samme opfattelse allerede inden rejsekufferten er pakket med kurs mod Danmark. Men hvem har egentlig fortalt dem, at her er for dyrt? Og er det rigtigt?

Danmark er et fantastisk turistland, men vi skal jo ikke kun konkurrere med London, Madrid, Barcelona, Paris for så taber vi. Det helt særlige der er ved Danmark er, at det er smukt, nemt tilgængeligt, småt, naturligt og at vores befolkning tager sig utroligt godt og ægte af sine gæster. I Danmark kan vores gæster inden for små rejseafstande få storbyferie og kystferie i én og samme pakke. Vi har masser at byde på i hele Danmark, så lad os sætte spot på vores styrker og vækstpotentiale i stedet for at tale os selv ned og skabe misstemning. Det er ikke konstruktivt.

Med regeringens Vækstplan for dansk turisme er der endelig tegn på, at turismen som erhverv bliver taget alvorligt. Og med rette, for der er rigtig mange steder i Danmark, hvor det er turistbranchen, som er med til at skabe et dynamisk erhvervsliv – året rundt.

I Vækstplanen anbefales det, at vi fremefter fokuserer mere på kvalitetsturisme i stedet for kun at tale om pris. Den melding er vi glade for i turistbranchen, for turismedebatten kommer tit til at handle om pris i stedet for at handle om, hvordan vi kommer videre. Men for at optimere kvaliteten i turistbranchen og få hjulene til at køre hurtigere rundt må vi også se i øjnene, at vores erhverv – hoteller, restauranter, campingpladser, detailhandel, museer og oplevelsessteder – generelt ikke tjener penge nok til at kunne opgradere og investere. Derfor er der et presserende behov for at skabe bedre rammer for indtjeningen, så vi kan opgradere, forkæle både gæster og medarbejdere, samt blive internationalt tilgængelige. Vi ønsker alle at yde den bedste service for vores gæster, således at de kommer igen og fortæller om deres fantastiske rejseoplevelser derhjemme.

I vækstplanen står det klart og tydeligt, at Kyst- og naturturisme står for langt den største del af omsætningen og beskæftigelsen i dansk turisme d.d. Med det for øje kan man derfor undre sig over det noget entydige fokus på København og på storbyferie. De organisationer, der arbejder med dansk turisme, er så fokuserede på storbyferie og København, at dansk turisme mister fokus.

Markedsføringen af Danmark med de værdier vi har og den gode oplevelse, som vi kan give vores gæster, skal være reel og nuanceret: Danmark er hele Danmark og ikke kun København.

Hvad er definitionen af kulturturisme og hvor rejser kulturturisten hen? Kulturturismen implicerer skam også vores kystdestinationer lige så vel som nordisk gastronomi, der lever og ånder her i højeste grad takket være vores friske kvalitetsfødevarer. Her er vi nødt til at markedsføre hele paletten og ikke kun den halve historie. Det behøver ikke at være et enten storbyferie eller kystferie for med de korte rejseafstande i Danmark sammenlignet med øvrige Europæiske lande, kan man netop både holde storby- og kystferie i forlængelse af hinanden.

Overordnet set er der rigtig mange gode tiltag og toner i regeringens Vækstplan for dansk turisme; blandt andet er vi glade for, at der lægges op til en lempelse af planlovens stramme regler, der længe har været en udfordring for kystdestinationerne i Danmark. Det er dejligt med en vækstplan, der kan sætte fokus på dansk turisme, men er vi nu også helt enige om fokus? Set fra vores perspektiv er det vigtigt, at kommunerne får en stor rolle i vægtningen af rammerne for det fremtidige turismearbejde.

Kommunerne er den daglige alliancepartner for turistaktører i det ganske land, så de har om nogen føling med vores styrker og svagheder. Derfor håber jeg, at nærhedsprincippet får plads i det planlagte Nationale Turismeforum, så de kommende tiltag for turismeområdet har rod i virkelighedens verden med lydhørhed for turismeaktører og turistorganisationer”.