Dansk turisme vil satse mere på oplevelser

Ud med havfruen og de kulørte brochurer om dansk landsbyidyl. Det er havkajakken, den lærerige oplevelse og de digitale kanaler, der skal vinde de tabte udenlandske turister tilbage. Det mener Danske Regioner og de regionale turismeselskaber, der kommer med ni anbefalinger til en »ny turisme« i Danmark. Det skriver Berlingske Tidende i dag.

 

Det handler om at udvikle nye danske styrkeområder og skaffe viden om moderne turisters behov. Der skal flere aktiviteter som havkajak, oplevelsesparker og kulinariske ruter på hylderne.

 

Anbefalingerne er en reaktion på, at Danmark i flere år har mistet udenlandske turister, mens andre EU-lande har fået stadig flere.

 

»Hvis havfruen og sommerhuset ved Vestkysten havde været godt nok, så ville vi ikke have haft tilbagegang. Fremtidens turist vil ikke bare sidde i sommerhuset, men have oplevelsesmuligheder som kulturhistorie, vindsurfing, wellness, gourmetoplevelser og ferie med leg og læring. Det skal vi udvikle og kommunikere målrettet til turisterne,« siger Carl Holst formand for Danske Regioners udvalg for regional udvikling.

 

Sidste år omsatte turisterhvervet for 63 mia. kr. i Danmark. Målet med anbefalingerne er at øge væksten i dansk turisme med tre pct. om året. Det er det niveau, FNs turismeorganistion forventer, at turismen i Europa generelt vil ligge på. Lykkes det, kan det sende ti mia. kr. mere ned i de danske kasseapparater i 2010, end hvis den nuværende sløve vækst fortsætter. I 2020 vil det være et plus på 30 mia. kr.

 

Visit Denmark vil tage regionernes input med i arbejdet. »Vi er enige i, at vi skal udvikle nye oplevelser og styrke samarbejdet mellem aktørerne i turismen, både stat, regioner, kommuner og erhvervsliv. Hidtil har tiltagene ikke været tilstrækkeligt samstemte,« siger direktør Lars Erik Jønsson. Han erkender, at problemet med færre udenlandske turister er blevet undervurderet.

Skrevet af Hanne Aaen Lassen