Danske Bel Air får flere helikoptere og ansatte

”Vi har nok at lave. Vi ejer selv to af de tre Agusta Westland 139-helikoptere, vi opererer. Vi har netop forlænget leasen af den tredje helikopter. Vi flyver til bortplatforme i Nordsøen, vi har en helikopter i England, hvor den flyver skibsbesætningsmedlemmer til og fra skibe hos en af vores kunder, mens den tredje helikopter netop er kommet til Finland for at løse en tilsvarende opgave. Hertil kommer diverse ad hoc-opgaver.”

 

Det siger adm. direktør for Bel Air Aviation, Susanne Lastein, til takeoff.dk – hun er medejer af firmaet og flyver også som kaptajn hos Bel Air og har foreløbig 6.700 flytimer.
Bel Air har hovedkontor i Holsted mellem Esbjerg og Kolding.

 

Bel Air har ordre på yderligere to Agusta Westland 139 helikoptere samt to af de større Agusta Westland 189 hos fabrikken ved Milano.

 

Afhængig af, at Bel Air fortsætter med at lande gode kontrakter, kommer den fjerde 139-helikopter sidst på året til Bel Air, mens den femte indgår i flåden fra næste forår.
Disse helikoptere 80-85 mio. kr. stykket, afhængig af deres udstyr.

 

De to større Agusta Westland 189’ere helikoptere til over 100 mio. kr. stykket kommer efter planen i hhv. 2014 og 2015. AW189, som er en helt ny type, har plads til 16 passagerer.

 

Mens Bel Air i dag har 40 medarbejdere, vil de fire bestilte nye helikoptere betyde behov for 26 piloter og mindst 15 mekanikere.
 
Bel Airs AW 139-helikoptere har plads til 15 passagerer, men er konfigureret til 12 personer for at give bedre passagerkomfort.

 

Formand for Bel Airs bestyrelse, Bjarne Hansen, glæder sig over selskabets udvikling.

”Vi fik i 2011 det bedste regnskabsresultat i selskabets historie samtidig med, at Maersk Olie og Gas tildelte os en femårig kontrakt på flyvninger på Nordsøen,” sagde Bjarne Hansen forleden. Han er også formand for bestyrelsen i Billund Lufthavn – og tidligere skibsreder i AP Møller-Mærsk samt adm. direktør og bestyrelsesformand i Maersk Air.

 

”Bel Air er det eneste dansk ejede helikopterselskab, og vi har satset på at investere i den mest miljøvenlige og støjsvage helikoptertype med mindst mulig emission. Vi tror vor satsning på miljøet vil vise sig helt rigtig nu og i årene fremover,” siger Bjarne Hansen.

 

Bel Air flyver primært såkaldte off-shore flyvninger til typisk boreplatforme i Nordsøen – en af de største kunder er Mærsk Olie og Gas.

Skrevet af Henrik Baumgarten