Danske events skal dyrke dansk kultur

Hvem er vi danskere og hvad gør vores kultur speciel? Det er spørgsmål, som danske events bør stille sig selv. Udlændinge kommer ikke til Danmark for at opleve deres egen kultur, de kommer for at opleve vores. Det var budskabet til den danske eventbranche fra topfolk fra de helt store europæiske events på Vibes 2011.

 

”Hvorfor tage til Aalborg for at høre jazz, når man kan høre det hjemme i sin egen by, nærmes uanset hvor man kommer fra? Vi skal holde op med at se på, hvad de gør ude i verden og tænke, at så skal vi have det samme her i Hvide Sande eller alle andre byer i landet,” siger Peter Kvistgaard, Ph.D. i regional turisme fra

Aalborg Universitet.

 

”Det er kønsløst. Det gider moderne mennesker ikke. De vil se den ægte vare. De vil have mere dybde og noget, der er særligt. Hvis vi ikke følger den udvikling, sakker vi agterud.”

 

Han henviser til, at kun fire ud af de 75 milliarder kroner, som turisterne lægger i Danmark årligt, bruges på kulturelle aktiviteter. I Sverige er det tal tre gange så stort.

 

Ifølge den europæiske event-elite kan den lokale kultur altid vendes til noget spændende og interessant og gøres til omdrejningspunkt i kulturevents. Et eksempel er Ruhr Distriktet i Tyskland, der er kendt for tung industri og forurening.

 

Hanns-Dietrich Schmidtfra kulturby Ruhr, fremhævede hvordan Ruhrs tydelige præg af mange års intensiv kul- og stålindustri blev omdrejningspunktet, da de 53 byer i distriktet gik sammen om at være europæisk kulturby i 2010.

 

”Det er inspirerende at se, hvordan tyskerne fra Ruhr har taget udgangspunkt i deres dårlige image og gjort det til omdrejningspunkt i et stort internationalt kulturprojekt,” siger Ulrich Ammundsen, sekretariatschef for VIBE, der står bag konferencen.

 

”Repræsentanten fra Ruhr viste, hvordan deres gamle, grå industribygninger blev omdannet til skulpturer eller til brugt til at afholde store events i. F.eks. blev en af Europas mest trafikerede motorveje A40 lukket af til en kæmpe folkefest, som samlede 3 millioner mennesker midt på en motorvej.”

 

”Cykel-VM er et godt eksempel på, hvordan vi bruger vores specielle cykelkultur som afsæt for en stor, international event. København er en cykelby, derfor blev VM i landevejscykling afholdt inde midt i København,” siger Ulrich Ammundsen.

Skrevet af Flemming Juul