Danske museer i international vikingesatsning

urh-vikinger-moesgaard-1TURISME: Museum Vestsjælland, Trelleborg og Nationalmuseet deltager i ”Follow the Vikings”, hvor 14 partnere fra otte lande samarbejder om formidling, branding og markedsføring af vikinger.

Gennem EU-programmet Creative Europe støtter EU projektet med knap 15 millioner kroner. Det betyder, at de 14 partnere, der selv bidrager med finansiering, kan sætte vikinger på turismedagsordenen.

Tre danske museer deltager i projektet, som blev lanceret midt i juli i Lerwick på Shetland. Og ifølge marketingansvarlig på Nationalmuseet Søren Moesgaard Bjørnsen vil projektet skabe bedre markedsføring af de europæiske vikingeattraktioner og museer: ”Vi skal samarbejde om fælles markedsføring og skabe nye produkter og forretningsmodeller for bæredygtig vikingeturisme”.

Follow the Vikings 14 partnere er: Shetland Amenity Trust, Iceland Saga Trail Association, Waterford Museum, Irland, City of Upplands Väsby, Sverige, Museum Vestsjælland, Ab Bengtskär Oy, Finland, Sør Troms Museum, Norge, York Archaeological Trust, Storbritannien, Dublinia, Irland, Lofotr Viking Museum, Norge, Concello de Catoira, Spanien, Vikingveien i Vestfold, Norge, Avaldsnesprojekt, Norge og Nationalmuseet, Danmark.