Danskere har ret til deres Egypten-rejser

Flere rejsearrangører har valgt at droppe rejserne til Egypten frem til sommer, men nu – efter Udenrigsministeriet har lempet sin vejledning for rejser til Rødehavskysten, kan de forsmåede kunder kræve rejsen gennemført, hvis de ikke har ombooket eller fået rejsens pris refunderet, skriver politiken.dk.

 

Jakob Hahn, der er afdelingschef i Danmarks Rejsebureau Forening, siger, at loven kun giver rejsearrangørerne adgang til erstatningsfri aflysning så længe Udenrigsministeriet fraråder rejsen. Det betyder, at kunder, der for eksempel har købt en pakkerejse i marts, kan kræve at rejsen bliver gennemført. Loven giver ikke adgang til lukning for hele sæsonen.

Yderligere er kunderne berettiget til at købe rejsen hos en anden leverandør og få en eventuel merudgift dækket af det oprindelige bureau, hvis ikke den oprindelige arrangør vil levere. Han understreger behovet for skriftlig dokumentation for både nægtelse af levering og at man agter at finde en anden leverandør.

 

Hos Spies er der 10 kunder, som har købt en pakkerejse til Egypten og endnu ikke har ombooket eller fået pengene refunderet. Bureauet kalder det et teknisk problem, men vil hjælpe gæsterne og naturligvis følge loven.

Skrevet af Flemming Juul