Skarp kritik af fagforbund i mislykket Sterling-salg

I kølvandet på Sterlings død bliver der skudt mod Funktionærforbundet, som anklages for at have forpurret salget af det konkursramte flyselskab.



Der bliver ikke lagt fingre imellem, når Ursula Bresemann, formand for kabinepersonalet i Sterling, skal forklare, hvorfor 430 medarbejdere, der skulle have været med over i et nyt Sterling, nu må stille sig i køen blandt de i alt ca. 1.100 arbejdsløse Sterling-ansatte.



”Fejlen ligger hos Funktionærforbundet, som slet ikke var klar over konsekvenserne, da de valgte at droppe ud af forhandlingerne i mandags. Det var en kæmpe fadæse,” siger Ursula Bresemann til business.dk – hun er dybt skuffet over fagforbundets rolle i sagen.



Kort efter Funktionærforbundet trak sig fra forhandlingerne, sagde kuratellet i Sterlings konkursbo, at et salg af Sterling var opgivet, da Funktionærforbundet ikke kunne acceptere den nye overenskomst, der var blevet forhandlet på plads med formændene for kabinepersonalet og piloterne.



Uenighederne drejede sig primært om anciennitetslisterne, der skulle fjernes, for at den potentielle køber, kapitalfonden Axcel, var interesseret. Det betød bl.a. drastiske lønnedgange for de ansatte.



Sent tirsdag fik formand Nicolas Fischer fra fagforbundet HK/Privat Luftfart, hevet parterne tilbage til forhandlingsbordet, så de 430 arbejdspladser kunne reddes. I mellemtiden nåede Axcel at aflyse en række aftaler, da kapitalfonden troede, salget var annulleret.



Derfor måtte forhandlingerne begynde forfra, og Ursula Bresemann mener, at den mistede tid var afgørende for, at Axcel trak sig. ”Vi mistede 30 vigtige timer og måtte starte fra bunden. Vi løste problemet for sent,” siger hun.



Kapitalfonden Axcel skrev i pressemeddelelse torsdag, at den korte tidsfrist var en faktor, der umuliggjorde et køb. ”Inden for den korte tidsramme har det ikke været muligt på ansvarlig vis at etablere en robust og langsigtet forretningsplan for virksomheden,” skrev Axcel.



Karsten Hansen, formand for Funktionærforbundet, forstår ikke kritikken. ”Det er efterrationalise¬ringer og står for Ursulas egen regning,” siger han.



Karsten Hansen siger ifølge business.dk, at kabine- og cockpit-personalet forhandlede en rammeaftale på plads for de ansatte 4. november uden at inddrage forbundet.

”Vi blev først bekendt med den aftale alt for sent, og det var derfor, vi så os nødsaget til at bakke ud af forhandlingerne,” forklarer Karsten Hansen.



Lars Helmø, formand for piloterne i Sterling, vil ikke pege fingre ad nogen. ”Man kan ikke skyde skylden alene på fagforbundet. Der er mange elementer, man i bagklogskabens klare lys kan sætte fingre på,” siger han.


Skrevet af