Overlydsfly til de helt rige

De to projekter, som indtil videre kun eksisterer på papir, vil skære mindst en tredjedel af flyvetiden og klare en tur over Atlanten på fire timer. Overlydsflyvninger med passagerer har ikke været udbudt siden sidste flyvning med Bas Concorde i 2003.

Markedet for business jets nåede sidste år 885 eksemplarer til en samlet værdi af USD 16.5 milliarder ifølge General Aviation Manufacturers Association. I første kvartal i år blev der leveret 211 – en stigning på 12%

Men for de rigtigt rige er business jets ikke nok. Ejendomsmilliardær Joseph Lau fra Hong Kong bestilte i maj en Boeing 787 Dreamliner til personligt brug, når den er blevet bygget om. På Paris Air Show har en anonym kunde overgået ham ved at bestille en Airbus A380 til personligt brug.

På den baggrund er det ikke utænkeligt, at der vil være interesse for mindre overlydsfly, som oliemilliardæren fra Texas Robert Bass præsenterede for selskabet Aerion Supersonic Business Jet, til en pris på USD 80 mio. Han var ude efter investorer til udvikling af projektet.

På same tid blev der slået på tromme for det ‘Stille Overlydsfly’, som blev præsenteret af J. Michael Paulson, der er søn af Gulfstreams grundlægger Allen Paulson. Supersonic Aerospace International vil bygge flyet på basis af et design fra Lockheed Martin. Det skal være klar i 2013 og vil kun støje med en hundrededel af den støj, der kom fra Concorden.

Skrevet af