Københavns Lufthavn øger information til passagerer

”Vi kan mærke på henvendelser fra passagererne, at de efter den megen presseomtale af ventetider i lufthavnen, er forvirrede over, hvor de skal henvende sig om hvad. De vil f.eks. gerne vide, hvad de kan forvente af kødannelser og om deres bagage strander. Dette er forbrugervejledning, som vi har forrest på vor hjemmeside, så passagererne let kan se, hvem de skal henvende sig til om hvad,” siger kommunikationschef Anette Haaning i Københavns Lufthavn til Take Off.



Bl.a. fordi lufthavnsmyndighederne ikke vil have skæld ud for ting, de ikke er ansvarlige for, har Københavns Lufthavn på sin hjemmeside nu information til de mindst 50.000 daglige passagerer i Nordeuropas største lufthavn.



Her kan de bl.a. få at vide, at det er en god idé at kontakte passagerens flyselskab eller rejsebureau for at få oplyst i hvor god tid, der skal mødes i lufthavnen.



Det er flyselskabernes ansvar at checke passagererne ind og håndtere bagagen, skriver CPH. Flyselskaberne køber denne service af lufthavnens tre handlingselskaberne. Hvor mange indcheckningsskranker, der bliver bemandet og åbningstiden for disse, aftales således mellem rejsebureau, flyselskab og handlingselskab. Det er altså ikke Københavns Lufthavns bord.



Københavns Lufthavns bagageanlæg sorterer og sikkerhedskontrollerer bagage. Her i højsæsonen bliver der checket næsten dobbelt så meget bagage ind som på en almindelig rejsedag. 35.000 stykker indchecket bagage er ikke unormalt på en travl feriedage. For hver gang lufthavnens bagageanlæg tager 100 stykker bagage ind, bliver 99,8 statistisk set sorteret korrekt.



Køerne ved security-kontrol bliver målt og optaget på video, så der er styr på de nøjagtige ventetider. Trods at antallet af passagerer er rekordhøjt i Københavns Lufthavn i øjeblikket, kommer næsten alle gennem securitykontrollen på under fem minutter, oplyser Københavns Lufthavn.

Skrevet af