De danske turisttal rasler ned

kystturismePå 12 år har de danske kyster mistet 2,8 millioner tyske turister. Selvtilliden i den danske kystturisme falder i takt med indtjeningen, mens de tyske turister tager til Bangkok, Kroatien og deres egen nordøstkyst.

Siden årtusindeskiftet er antallet af tyske overnatninger faldet fra 15,7 millioner til 12,9 millioner om året, skriver business.dk.

”Kystturismen er presset. Indtjeningen falder i takt med færre tyske turister. Det er en negativ spiral, og en del i branchen har lidt svært ved at se sig ud af den”, siger Lars H. Olsen, direktør i Videncenter for Kystturisme. ”Vi har glemt at produktudvikle og nogle steder forsømt at levere den gode service, som forventes af os, når vi tager nogle af de højeste priser”.

Han slår fast, at de tyske turister udgør mere end halvdelen af Danmarks udenlandske turister.

Turisme er ikke for tøsedrenge. Det er en industri med voksende international konkurrence, og den kommer både fra nær og fjern.

”Vi har mistet tyske turister til mange forskellige destinationer. De holder nu ferie på deres egen nordøstkyst, men rejser også længere væk”, siger Carlos Villares Lassen, direktør for Feriehusudlejernes brancheorganisation. ”Tyskerne kan i dag finde på at vælge Kroatien eller Thailand i stedet for et et dansk sommerhus. Markedsføringen er taget til i Tyskland, og det betyder, at vi ikke får nær så meget opmærksomhed.” Han foreslår større offentlige investeringer i markedsføring.

Energiafgifterne er også et problem. Hvis en familie lejer et sommerhus en uge i januar, vil lejeudgiften typisk være 2.500 kroner. Hertil kommer en energiregning på 1.250 kroner. Afgifterne må ned, mener direktøren.

Udenlandske turister, især i kystområderne, er skuffede over madoplevelserne. Fastfood er for dominerende, og det spændende, lokale køkken for sjældent.

”Madoplevelserne blive bedre med flere turister. Det kræver en vis kritisk masse af kunder at drive en restaurant med et udfordrende menukort”, siger Susanne Nordenbæk fra Dansk Erhverv.

”En årsag til det begrænsede restaurantudbud kan også hænge sammen med, at turister ikke vil betale for god mad. Vi ser, at særligt tyskerne kommer i deres biler fyldt med mad, og så spenderer de jo ikke mange kroner på restauranter og i lokale supermarkeder”, siger hun.

Kystturisterne bruger få kroner i Danmark. Storbyturister lægger i gennemsnit 1.190 kroner om dagen, mens kystturisterne nøjes med 420 kroner.

”Vi skal alle blive bedre til at samarbejde. Turister kender ingen kommunegrænser. Jeg er overbevist om, at samarbejdet mellem lokale og regionale aktører kan blive meget bedre, og at det vil have en effekt”, siger Lars H. Olsen fra i Videncenter for Kystturisme til business.dk.

En lignende opfordring står i den rapport, som regeringens vækstteam for Turisme og Oplevelsesøkonomi har sendt på gaden. Vækstteamet finder det nødvendigt, at der bliver investeret massivt især på Vestkysten de kommende år.