EU stiller skrappe krav til flyselskabernes service

Der er for mange undskyldninger og få lidt vilje til at hjælpe passagererne ved forsinkelser eller aflysninger. Det må kunne gøres bedre, mener EU Komissionen, som netop har bevilget flyselskaberne endnu et halvt år til at få rettet op på situationen. I modsat fald kan der blive tale om retssager.



“Der er ingen tvivl om, at flere passagerer får en bedre service og dækning i dag end tidligere. Vi må imidlertid være opmærksom på at få alle medlemslandene med,” siger kommissionsformanden til Dagens Nyheter.



Han gør opmærksom på, at flere flyselskaber som undskyldning for ikke at hjælpe passageren er grunde som: Uventede problemer med flyets sikkerhed, strejker, eller politisk krise. I sådanne situationer slipper flyselskaberne for at skulle erstatte.



Generelt halter det med at tilbyde hotel overnatning og forplejning ved forsinkelser eller indstillede fly.



Til gengæld går det hæderligt med alternative muligheder eller hjælp ved aflysninger på grund af vejret. I hvert fald i Skandinavien, mens det slet ikke er tilfældet i USA.

Skrevet af