Københavns Lufthavn afviste torsdag planen om en lavpristerminal i dens sydøstlige område. Lufthavnen præsenterer i næste sin løsning for lavprisselskaberne.
En lavprispassagerterminal i cargoområdet vil ødelægge forholdene for den voksende cargotrafik, lød lufthavnens konklusion efter møde torsdag med investorgruppen bag en lavpristerminal.
”Efter mødet må jeg sige, at ideen er helt skæv i forhold til den samlede plan for lufthavnen,” siger adm. direktør Brian Petersen (foto), Københavns Lufthavn.
Det påtænkte areal til lavpristerminalen i cargoområdet er attraktivt for luftfragtvirksomhederne, fordi det er sidste sted i lufthavnen, hvor der kan etableres logistikvirksomhed med direkte grænse mellem vej/bygning og flyveplads, som er afgørende for en effektiv logistikoperation, hedder det fra lufthavnen.
”Cargotrafikken, som har afgørende betydning for dansk erhvervsliv, er i en meget positiv udvikling. Det sker i høj grad pga. de gunstige forhold i lufthavnen, ellers var væksten sket i konkurrerende lufthavne i Sverige og Tyskland. Det udvikling bør ikke stoppes af en fejlanbragt passagerterminal,” siger Brian Petersen.
Over 50 procent af lufthavnens passagerer ankommer i dag med tog og metro til Terminal 3.
”Lufthavnens sydøstlige hjørne er nok det sidste sted, vi selv ville placere en passagerterminal. Afstanden til kollektive transportmidler og vejforholdene gør det uhensigtsmæssigt,” siger Brian Petersen og tilføjer:
”Men vi er helt enige med investorgruppen om at lavpristrafikken på København er vokset meget og har potentiale til at vokse betydelig mere. Derfor arbejder vi med at udvikle faciliteter til lavprisselskabernes behov for lavere omkostninger og hurtigere vending af flyene. Jeg forventer at præsentere vores overordnede plan i september,” siger Brian Petersen.
Tagget med: Københavns Lufthavn