Debat: Cykel-VM gav os den hidtil bedste Danmarksfilm

Af Karim Nielsen, adm. direktør Brøchner Hotels.

Så godt som alle er enige: Cykel VM i den forløbne uge blev en kæmpestor succes.

Og Tv-transmissionerne fra arrangementet, der blev set af 400 mio. mennesker verden over, var ren turistreklame for Danmark. Som forfatteren og filmmanden Jørgen Leth sagde på TV2, da han så Tv-billederne fra det afsluttende landevejsløb i søndags: Det er jo bedre reklame for Danmark end nogen Danmarksfilm, der hidtil er lavet.
Så lad os endelig få flere af den slags store sportsevents til Danmark. Men det kræver at vi er villige til at prioritere vores markedsføringsmidler – og investere de penge, der kræves.

På TV2 kommenterede direktøren for Danmarks Cykel Union, Tom Lund, nemlig også økonomien bag arrangementet. Han konstaterede, at København i 2006 fik VM-arrangementet til favørpris – og at det til normalpris anno 2011 ville være meget svært rent økonomisk at stille et så stort arrangement på benene i Danmark.

Det er udtalelser, der bør få turismens aktører, kommuner, stat og organisationer til at give store sportsevents – og events i det hele taget – højere prioriteret i markedsføringen. Markedsføringskronerne skal bruges der, hvor de gør bedst gavn. Regeringen videreførte i november i fjor dens handlingsplan for offensiv, global markedsføring af Danmark, som også omfatter turisme og sågar opererer med et specielt sportskonsortium. Jeg synes at sidste uges Cykel-VM taler for, at de to områder i fremtiden får højere prioritet og styrkes med flere statslige markedsføringskroner end nu

Men stor ros til bl.a. Sport Event Danmark, WoCo og Danmarks Cykel Union for deres del af det succesrige arrangement. Og til Københavns Kommune, fordi de turde lukke af for trafikken i hovedstadens centrum.
Dog burde kommunen have ryddet bedre op på Rådhuspladsen, der bar for meget præg af ”Wonderful Byggemarked”. Og det virker uforståelig, at Slots- og Ejendomsstyrelsen absolut skulle pakke Rytterstatuen på Amalienborg ind i plastik den dag, hvor stedet indgik i en live world wide Tv- transmission. Men det er små indvendinger for blot at understrege, at et vellykket arrangement af denne karakter ikke alene kræver penge – men også samarbejde og koordinering af de aktører, der står bag.

 

Skrevet af