Bedre flybrændstof af naturgas

Formålet er først og fremmest at undersøge mulighederne for- og fordelene ved at benytte naturgas til at fremstille syntetisk jet-brændstof. Flydende naturgas er i store træk det samme som den kerosin, der i dag benyttes i flyene og kan benyttes som problemfri erstatning i moderne jet-motorer uden modifikationer.

Forskningens fokus vil være at vurdere, hvilke forbedringer, man kan tilføre luftkvaliteten, brændstoføkonomien og reduction af CO2 udslippet. Det vil også indgå, om man kan flyve længere pr brændstofenhed og om motorerne kan opnå bedre holdbarhed.

Det syntetiske jet-brændstof udvikles efter standarder, der er fastlagt af  Commercial Alternative Aviation Fuels Initiative (CAAFI), som blandt andre har Airbus, Rolls-Royce og Shell som medlemmer. I starten blandes det syntetiske brændstof med standard kerosin for ad denne vej at undersøge mulighederne for fuldt ud at erstatte kerosin med syntetisk brændstof

Shell, Rolls Royce og Airbus er partnere i Qatar Science and Technology Park, hvor en stor del af forskningen skal finde sted.

Skrevet af

x

Læs Også

Billund Lufthavn frem igen

Små 160.000 rejsende benyttede lufthavnen i maj.

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.