Bedre flybrændstof af naturgas

Formålet er først og fremmest at undersøge mulighederne for- og fordelene ved at benytte naturgas til at fremstille syntetisk jet-brændstof. Flydende naturgas er i store træk det samme som den kerosin, der i dag benyttes i flyene og kan benyttes som problemfri erstatning i moderne jet-motorer uden modifikationer.

Forskningens fokus vil være at vurdere, hvilke forbedringer, man kan tilføre luftkvaliteten, brændstoføkonomien og reduction af CO2 udslippet. Det vil også indgå, om man kan flyve længere pr brændstofenhed og om motorerne kan opnå bedre holdbarhed.

Det syntetiske jet-brændstof udvikles efter standarder, der er fastlagt af  Commercial Alternative Aviation Fuels Initiative (CAAFI), som blandt andre har Airbus, Rolls-Royce og Shell som medlemmer. I starten blandes det syntetiske brændstof med standard kerosin for ad denne vej at undersøge mulighederne for fuldt ud at erstatte kerosin med syntetisk brændstof

Shell, Rolls Royce og Airbus er partnere i Qatar Science and Technology Park, hvor en stor del af forskningen skal finde sted.

Skrevet af