En række internationale eksperter er nu i gang med at gætte på, hvorfor det gik som det gjorde med Costa Concordia. De fleste er af den opfattelse, at kaptajnen gjorde det værre end nødvendigt. Var han blevet ude på havet, kunne skibet måske godt have holdt sig flydende på trods af skaderne fra sammenstød med klippeskær.
”Desværre får vi ikke nu og her oplysningerne fra den sorte boks, fordi den skal indgå i retssagen. Men de moderne krydstogtskibe, der bygges i dag skulle godt kunne klare en sådan lækage uden at synke, ” siger en britisk ekspert.
I weekenden fandt man endnu en kvindelig passager omkommet. Hun blev fundet på sjette dæk og bar ikke redningsvest. Dermed er antallet af omkomne oppe på 17 og endnu 15 savnes.
Det er blevet hårdt vejr i området og derfor må man udsætte arbejdet med at få en halv mio. gallon olie (knap to mio. liter) pumpet fri af tankene, inden der sker en miljøkatastrofe.