Dyrt at glemme rigtigt navn på flybillet

dansk-pasDet kan være dyrt for private at lege ’det lille rejsebureau’. Mange glemmer f.eks. at tjekke, om navnet på flybilletten stemmer med det i passet, når de booker rejse online. Det kan betyde ekstraregning, siger FDM travel.

FDM travel får jævnligt opkald fra rejsende, der har booket flybillet i forkert navn. Nogle når frem til check-in i lufthavnen, før de opdager, at navnet på flybilletten ikke stemmer med navnet i deres pas.

”Selv om de fleste er påpasselige med at udfylde oplysningerne korrekt, kan man alligevel lave fejl. Vores rejsespecialister modtager jævnligt henvendelser fra fortvivlede rejsende, som ikke har fået anført det mellem- eller efternavn, som står i passet. Opdager man det i god tid, kan man i de fleste tilfælde klare sig ved at betale gebyr til flyselskabet for at få det ændret, men står man først i lufthavnen ved check-in, kan det blive dyrt. I værste tilfælde kan man være nødt til at købe en helt ny flybillet”, siger adm. direktør i FDM travel, Jan Lockhart.

Problemet kan opstå, hvis man ikke selv har booket billetten. ”Vi oplever at en rejsende f.eks. har fået sin rejseledsager til at booke billetten, og denne måske ikke har fået alle oplysninger. Vi ser også tilfælde, hvor den rejsende selv har lavet fejlen. Derfor vil rådet altid være at have passet i hånden, når man booker flybillet,” siger Jan Lockhart.

Det er forskelligt fra flyselskab til flyselskab, hvor meget man skal betale for at få ændret slåfejl eller navn på billetten. Men det vil nyt forslag fra EU-Kommissionen ændre, hvis der kan opnås enighed. Forslaget, der overordnet skal sikre nye og bedre rettigheder for flypassagerer, stiller krav om, at stavefejl i navnet på billetten kan ændres uden ekstra omkostninger op til 48 timer før afgang. Hvornår forslaget eventuelt vedtages er endnu uvist.