Tvivl om Kastrup som udgangspunkt for Sterlings USA-ruter

Flere ugers spekulationer om det islandsk ejede lavprisselskab Sterlings nye øversøiske ruter til USA blev i dag delvist bekræftet af de islandske ejere. Det skete i dagbladet Børsen, hvor en af de nye storaktionærer, finansmanden Palmi Haraldsson, blev citeret for, at Sterling vil starte en rute mellem København og Orlando, Florida, til oktober.

Men ifølge Sterlings kommercielle direktør, Stefan Vilner (billedet), er det slet ikke sikkert, at Københavns Lufthavn bliver udgangspunktet for den nye rute: ”Vi kigger naturligvis på markederne i både København, Stockholm og Oslo, og her må man nok konstatere, at markedet er en lille smule større ud af Arlanda” siger Vilner. Han tilføjer dog samtidig, at konkurrencen i Sverige også er tilsvarende hård. ”Vi forhandler for øjeblikket med i hvert fald to leverandører af fly til de nye ruter, og det indgår også i overvejelserne, i hvilken lufthavn, vi kan få den bedste deal”. Vilner tilføjer, at man godt kan forestille sig at et USA-lavpris fly kan få basis i Oslo. Her samarbejder Sterling tæt med lavprisselskabet Norwegian, og ifølge Vilner er en mulighed, at man så vil feede passagerer op til norske Gardermoen Lufthavn, og sende dem videre til USA der fra. ”Vi interliner jo med os selv, så det behøver ikke være et problem” siger Sterling-direktøren.

At ruten kommer til at gå til Orlando som eneste destination, vil Vilner heller ikke bekræfte. ”Vi kigger på to lufthavne ved Orlando, men undersøger også mulighederne i Ft. Lauderdale og Miami. Især Miami er interessant, for ser man på trafiktallene, er det dér, de fleste foretrækker at rejse til når vi taler Florida”. Stefan Vilner oplyser i øvrigt, at også destinationer som Los Angeles og New York er interessante. ”Hvis vi f.eks. ender op med eb Boeing 767ER kan den nå over til Californien. Og der er jo ingen der siger, at maskinen skal flyve på den samme destination hver dag”, siger Vilner.

Til Stand By siger Sterlings kommercielle direktør, at det heller ikke er afklaret endnu, hvilken flytype, der skal benyttes på den eller de nye lavprisruter. Sterling forhandler i disse dage med mindst to mulige leverandører, og der forhandles om såvel Boeing 747 fly som Boeing 777 og Boeing 767ER. Hvilken flytype der vælges, ventes afklaret senest i næste uge, når lavprisselskabet fremlægger sin officielle strategi for langruteflyvningerne. ”Man kan f.eks. forestille sig, at flyet kører til Florida to gange om ugen, til New York en gang ugentligt, og så til Californien to dage om ugen” siger Stefan Vilner. Han bekræfter samtidig, at der bliver tale om mindst fem ugentlige returflyvninger mellem Skandinavien og USA, formentlig i fly med varierende sædekonfiguration.

Skrevet af