49 liter brændstof pr. person til Mallorca

Når man først har fået fat i fire miljøvenlige fly af typen Airbus 321, som bruger 30 pct. mindre brændstof end et gennemsnitligt passagerfly i Skandinavien, gælder det om ikke at slippe dem igen. Det har man fundet ud af i MyTravel Airways. Derfor har man netop aftalt med AerCap Leasing i Amsterdam, at selskabet kan beholde flyene i yderligere otte år.

”Vi fik flyene i 2003, og aftalen var i første omgang seksårig med mulighed for en forlængelse. Det er denne mulighed, vi har benyttet os af, så vi kan råde over flyene helt frem til 2015”, siger direktør i MyTravel Airways, Tom Clausen.

Aftalen er kommet i hus samtidig med, at selskabet udsender sin miljørapport for 2007/2008. Den viser, at det på otte år er lykkedes at reducere brændstofforbruget – og dermed CO2-udledningen – med over 22%.

”En Airbus 321 bruger 49 liter brændstof for at løfte en passager fra København til Mallorca. Det er mindre, end hvad en knallert bruger på samme strækning, og der skal mindst fire personer i en bil, hvis den brændstofmæssigt skal kunne konkurrere med flyet, siger miljøchef Kim Houmark Hansen, MyTravel Airways.

I 2007 har selskabet benyttet 2,63 liter brændstof for at flyve en passager 100 kilometer. Udledning af CO2 pr. passager blev på 0,067 kilo pr. kilometer.

”Årligt transporterer verdens ca. 2.000 registrerede flyselskaber ca. 2 milliarder mennesker rundt på jorden. Det skaber en CO2-udledning, som svarer til ca. 2% af den samlede udledning på verdensplan. I løbet af 40-45 år ventes flyandelen at vokse til ca. 3%, fortæller Kim Houmark Hansen.

De største menneskeskabte udledninger af CO2 kommer fra produktionen af elektricitet og
varme/kulde samt fra landbruget. Transportsektoren alene står for ca. 25% af CO2-forureningen. Bilerne forurener mere end seks gange så meget som flyene.

”Der er utrolig meget fokus på flyene, mens skibene på havet ofte er glemt i debatten – og det på trods af, at udledningen fra dem er dobbelt så stor som fra flyene”, siger Kim Houmark Hansen, der glæder sig over, at 98,5%. af charterselskabets sæder er besat på årsbasis. Til sammenligning udnytter ruteflyselskaberne kun 65% af deres sæder, hvilket naturligvis giver et dårligere miljøresultat.

Skrevet af