Flere shopper i Københavns Lufthavn

Stigningen skyldes ifølge underdirektør i Københavns Lufthavn Henrik Busch flere danske butikker og flere kvindelige passagerer, skriver Berlingske Business.



Flere passagerer gik i årets første seks måneder på indkøb i Københavns Lufthavn, hvor salget steg med mellem 10 og 15 pct. Fremgangen skyldes ifølge underdirektør for detail i Københavns Lufthavn Henrik Busch, at der er kommet flere danske kæder.



Cottonfield, Pilgrim, Matinique og Sand er blandt de danske designere, der er kommet til det seneste år.



»Vi skal adskille os fra andre internationale lufthavne. Vi skal også være mere lokalt præget i tillæg til internationale mærker som forbrugerne naturligvis også efterspørger, for det er det, der gør Københavns Lufthavn unik,« siger Henrik Busch.



En del af fremgangen skyldes også, at antallet af butikker og restauranter er steget fra 50 til cirka 60, og at antallet af passagerer i perioden steg med 6,3 pct. Ifølge Henrik Busch omsatte lufthavnen i perioden for cirka en mia. kr. Inden for de næste tre år skal lufthavnen udbygges med 5.000-6.000 kvadratmeter, og det vil give plads til en række nye forretninger og koncepter.



Samtidig er antallet af kvindelige passagerer steget markant de sidste fem år. Mens kvinderne for fem år siden kun udgjorde 36 pct. af passagerene – udgør de i dag 47 pct., mens de står for 58 pct. af den samlede butiksomsætning. Derfor skal lufthavnen ifølge Henrik Busch satse mere på kvinderne, og der er bl.a. åbnet en Ladies Bar ved navn Asta – specielt til hunkøn.



»Vi arbejder meget på at målrette os mere til kvinder, for de er de bedste kunder,« siger Henrik Busch til Berlingske.


Skrevet af