Århus kostede krydstogtselskab dyrt

Ifølge den nyansatte direktør skyldes det røde årsresultat på 2.1 mio. kr., at stort anlagte planer i 2005 og 2006 led skibsbrud, skriver Erhvervsbladet.



Antallet af solgte rejser har de seneste år været stigende og også i 2006 forsatte væksten. Priserne har dog fået et nyk ned, og det betød et fald i indtjeningen.



– Vi må erkende, at vores planer var forkerte, og det må vi så forsøge at rette op på, forklarer administrerende direktør Merethe Gadeberg til avisen.



Selskabet investerede i et nyt salgskontor i Århus i begyndelsen af 2006. Den plan gav dog ikke det ventede udbytte.



– Man troede, at vi kunne sælge mere end vi reelt gjorde fra det nye kontor. Vi har oplevet, at flere nye kunder benytter internettet og dermed ikke besøger et fysisk kontor. Set i bagklogskabens lys kom det her kontor for sent og burde måske være etableret for fem år siden i stedet for, forklarer Merethe Gadeberg.



I erkendelsen af, at kontoret ikke bliver en stor indtægtskilde, har Scandinavian Cruise Center A/S nu skåret ned på antallet af ansatte på netop det kontor fra fire til to. Samtidig er en ny website under opbygning, hvor onlinebestilling bliver muligt.



– Segmentet af rejsende er blevet yngre og de har oftest ikke tid til at besøge et kontor. De sidder i stedet om aften og finder rejsen i ro og mag. Det er det segment vi skal geare organisationen til, forklarer Merethe Gadeberg.



Scandinavian Cruise Center A/S forventer forsat stor vækst i markedet. Den vil ifølge direktøren særligt komme fra et yngre segment, der er trætte af charterferie og ønsker lidt mere luksuriøse omgivelser samt fra børnefamilierne.

Skrevet af