Lydløst og luksuriøst privatfly

Revolutionen er dog gemt i designet. QSST’s arkitekter arbejder på at skabe et såkaldt “V-tail” design, der sætter nye standarder inden for aerodynamik. Flyets skrog skal formes på en sådan måde, at QSST vil kunne bryde lydmuren uden et voldsomt supersonisk brag. Lydniveauet vil være 1/100 i forhold til det nu pensionerede Concorde-fly, der debuterede i luftrummet i 1960’erne.



Lockheed Martins supersoniske drøm henvender sig ifølge avisen til fremtidens rigmænd, der ikke har har tid eller lyst til at bruge unødvendige timer i “normale” fly. For cirka 450 millioner kroner vil man kunne købe et banebrydende privatfly, der udover de tekniske finurligheder rummer 12 luksusstole, et stilrent badeværelse og 2014-moden inden for lyd og video.



Udsigterne er som antydet lange. Hvis alt går vel for Lockheed Martins projekt, er målet at få 300 til 400 QSST’er i luften i løbet af de næste 20 år.


Skrevet af