Lettere skift mellem inden- og udenrigsterminaler i Kastrup


Om kort tid går Københavns Lufthavn i gang med at opføre en ny bygning, som vil skabe bedre forbindelse mellem Terminal 1 (indenrigs) og Terminal 2 (udenrigs). I den nye 300 meter lange forbindelsesfinger etableres rullefortove i begge retninger på 1. sal med direkte nedgang til indenrigsterminalens lounger. Rullefortovene vil, ifølge lufthavnen, gøre det hurtigere og mere bekvemt at komme fra indenrigsterminalen til udenrigsterminalerne – eller omvendt. I dag kan passagererne enten tage turen til fods gennem loungerne eller benytte lufthavnens transitbusser.

”Vi har ønsket at skabe en mere behagelig transfer mellem indenrigs- og udenrigsterminalerne og valgte at kombinere dette ønske med et myndighedskrav om en støjvæg. Med den nye bygning får passagererne en markant kvalitetsforbedring,” siger Mogens Kornbo, underdirektør i Københavns Lufthavne. Den 12,5 meter høje og 300 meter lange bygning gør det også muligt for passagererne at færdes tørskoet udendørs i en overdækket passage langs med indenrigsterminalen.

Totalentreprenør på projektet bliver byggevirksomheden Promecon. Dette selskab deltog også i
flytningen af Vilhelm Lauritzen terminalen i Københavns Lufthavn tilbage i 1999. Det nye byggeri staerter i denne måned og ventes færdigt inden udgangen af 2006.

Skrevet af