easyJet opfordrer til at fjerne handelsbarriere

“Europas frie marked skabte en revolution i europæisk luftfart. Det har givet selskaber som easyJet mulighed for at vokse over hele Europa og på den måde imødekomme passagerernes efterspørgsel. Mindre byer og regioner har i dag flyforbindelser, som de ikke havde før. De stimulerer handel og turisme, og udgør en platform for økonomisk vækst”.

“Men vi oplever alt for ofte, at blive holdt tilbage af protektionisme, som stadig forhindrer lufthavne, flyselskaber og ground handling selskaber i at drage fordel af oprigtig konkurrence”.

“Europa skal presse på for at reformere fordelingen af slots og gøre det muligt for nye operatører at få nok afgange til at udfordre ældre operatører og give den gamle praksis for ground handling et grundigt eftersyn. Hvis EU gennemfører disse reformer, vil forbrugerne kunne drage fordel af flere nye ruter, flere serviceydelser og lavere billetpriser”, sagde hun i forbindelse med en debat om Europa-Kommissionens forslag ’Better Airport Pakage’.

 

easyJet er bekymret for, at nogle af elementerne i forslagene i EU’s lufthavnspakke (Airport Pakage) beror for meget på ekstra regler, som kan reducere easyJets mulighed for at servicere sine passagerer optimalt, og gør det sværere at opretholde et fornuftigt prisniveau.

For at fremme konkurrencen støtter easyJet, at der kommer flere stærke operatører i lufthavnene, ligesom man støtter sekundær handel for at tilskynde til effektiv brug af slots. Her er lokale regler ikke en løsning og et kludetæppe af regler risikerer at skabe et usammenhængende marked.

easyJet mener, at ground handling selskaber bør have den samme konkurrence som deres kunder for at sikre, at der er oprigtig konkurrence i alle lufthavne og et pres for at forbedre de ydelser, de udbyder. Flyselskaber bør have frihed til at have egen ground handling, såfremt de ikke er tilfredse med de ydelser, der bliver udbudt.

Selskabet er imod, at en tredjepart fastsætter minimumstandard for kvalitet – easyJet ved, hvad deres kunder har af behov og de ved, at de sælger færre billetter, hvis kvaliteten er dårlig. Ringe handling selskaber skal ikke være beskyttet af lange licenser.

Skrevet af Flemming Juul