easyJet tester el-motorer på landingshjul

Med sine høje frekvenser og korte distancer på easyJets flyvninger, bruges omkring 4% af den totale mængde brændstof til transport af flyene mellem landingsbane og gate. Flyselskabets gennemsnitlige taxietid per flyvning er 20 minutter – svarende til 5,6 milliarder kilometer om året.

 

De første afprøvninger skal starte i 2013 og Honeywell og Safran vil tilbyde EGTS til både nye fly og som opgradering til fly i drift fra 2016.

 

Afprøvningen skal klarlægge om de teoretiske besparelser kan realiseres og desuden angive omfanget af andre fordele.

 

EGTS tillader fly at taxie uden brug af flyets motorer ved at anvende Auxiliary Power Unit (APU)-generatorer, der genererer el til motorer i hovedhjulene. Hvert af flyets drevne hjul er udstyret med en elektromekanisk actuator, mens eldrev og styresystemer giver piloter total kontrol over flyets fart, retning og bremsning, når flyet skal taxie.

Skrevet af Flemming Juul